Tuesday, March 29, 2016

Angan-angan Tercapai di Vietnam

Selama ini saya berangan untuk mengunjungi Vietnam bagi kali kedua. Mungkin sebab utama  adanya Central Post Office di Bandar Ho Chi Minh. Keinginan tersebut tercapai apabila dapat pergi ke sana secara percuma pada 15 Mac 2016 hingga 18 Mac 2016.
 
Berdasarkan jadual perjalanan rombongan saya, hari pertama tiba di Vietnam akan singgah di pejabat pos tersebut. Oleh itu, apabila tiba di War Remnants Museum, saya telah bersiap sedia membeli poskad untuk dipos kepada diri sendiri. Saya sempat selesai menulis sekeping poskad semasa dalam bas. Selepas itu, bas berhenti di Hard Rock Café. Saya meninggalkan poskad itu dalam bas untuk melihat barangan cenderamata yang dijual di Hard Rock Café. Namun, saya tidak menduga selepas itu rombongan saya hanya berjalan kaki dari Hard Rock Café ke Central Post Office. Alamak! Poskad yang telah siap ditulis berada dalam bas!

Gambar: Pandangan Hadapan Central Post Office Menjelang Tengah Hari

Rombongan saya diberi masa lebih kurang 20 minit berada di pejabat pos tersebut. Saya pun melangkah panjang masuk ke dalam pejabat pos tersebut. Saya terus tuju ke kaunter membeli setem. Hanya sedikit yang dibeli disebabkan tema setem tidak begitu menarik perhatian saya.

Selepas itu, saya terus menuju ke ruang tengah yang menjual pelbagai barangan khususnya berkaitan filateli. Saya macam nampak 'berlian' dalam bakul kecil. Saya menerkam 'berlian' bak harimau kelaparan. Itulah Sampul Surat Hari Pertama ASEAN yang dikeluarkan pada tahun 2015. Memang saya amat idamkan untuk membeli Sampul Surat Hari Pertama tersebut. Selain daripada itu, terdapat tema Sampul Surat Hari Pertama lain yang amat menarik perhatian saya. 

Gambar: Sampul Surat Hari Pertama ASEAN
 
Saya sempat juga bertanya kepada petugas di kaunter setem tadi dengan menunjukkan isyarat sama ada setem ASEAN yang ditampal pada Sampul Surat Hari Pertama ada atau tiada dijual. Petugas perempuan itu hanya menggeleng kepala.

Apakah kesudahan poskad yang saya tidak dapat pos di Central Post Office? Pada hari terakhir berada di Vietnam, saya minta bantuan petugas Hotel Ha My 3 untuk poskan poskad tersebut. Namun, sehingga hari ini poskad tersebut masih belum saya terima.

Lawatan ke Vietnam kali ini saya rasa sedikit terkilan kerana tidak dapat poskan poskad dan surat di Central Post Office. Selain daripada itu, tidak dapat berulang kali mengunjungi pejabat pos tersebut sepanjang empat hari dan tiga malam di sana.

Walau apapun, saya agak puas disebabkan dapat memiliki Sampul Surat Hari Pertama ASEAN dan dapat menerokai Bandar Ho Chi Minh kali ini bersama-sama rakan sepejabat.
 
_______________________________________________________________