Tuesday, March 29, 2011

Pameran Setem 1 Malaysia Sedunia

                                     Gambar: Tiket Masuk Pameran Setem



                                         Gambar: Pintu Masuk Pameran Setem



                                         Gambar: Risalah Pameran Setem

Pada hari Isnin 14.3.2011, saya telah mengunjungi Pameran Setem 1 Malaysia Sedunia yang diadakan di Muzium Negara, Kuala Lumpur, Malaysia. Bayaran masuk RM2.00 untuk orang dewasa dan RM 1.00 untuk warga emas.

Saya amat tertarik dengan poster-poster setem yang disusun memenuhi dinding. Cantik. Basikal yang digunakan oleh posmen turut dipamerkan. Sungguh klasik. Bercakap mengenai basikal ini, saya teringat semasa lebih kurang pada tahun 1977, posmen akan hantar surat terus ke pintu rumah saya dengan menghulurkan surat dari basikal yang ditunggangnya.

Saya agak kecewa tidak boleh membeli setem yang dijual oleh Pos Malaysia disebabkan kakitangannya sedang mengemas kini data jualan setemnya.

Saya mencadangkan pameran ini seperti berikut:

i. pameran ini perlu diadakan setiap tahun;

ii. perlu lebih banyak lagi setem dipamerkan;

iii. mengundang Pejabat Pos dari luar negara untuk turut serta dalam pameran ini;

iv. mempelawa peminat-peminat setem untuk mempamerkan koleksi setem peribadi;

v. beberapa keping setem percuma diberikan kepada pengunjung sebagai cenderamata.

Pada keseluruhannya saya boleh berikan markah ke atas pameran ini sebanyak 3 bintang daripada 5 bintang.